ORKED UNGU
Last Juliet
Follow
Dashboard
Entries About Chatbox Linkies

how about..perlukah?kenapakah?
Tuesday, March 15, 2011 | 7:43 PM | 0 Juliets and Romeos?

heyya peeps...
oooppppsss...assalamualaikum..
kenapakah tajuk post ni macam pelik semacam jer?perlukah tajuk post yang macam ni?
naa.....bukan pasal kenapakah dan perlukah yang macam ni laa
i've got inspired to answers this type of questions based on me as 16 years old girl's mindset..
tajuk di atas hanya mengambil apa yang anwar hadi perkatakan
dan memang kepala asyik terangguk angguk dan cakap


"a'ah laa...aku pun macam pernah cakap jer"


yarh....memang aku pun pernah cakap benda yang sama..."biasalah..melayu"


here goes the questions:



Perlukah melibatkan kaum dalam teguran-teguran kita? Jika ya, kenapa? Jika tidak, kenapa orang guna?

Kenapa orang selalu associate "Melayu" dengan nilai yang negatif seperti selalu lambat, malas, dengki dan riak? 


heh~thats all...eh jap...tak jawab lagi rupanya...heh

my opinions~
soalan pertama.
tak perlu lah sebenarnya even saya pernah guna.Tapi macam baru tersedar yang saya jugak melayu.Satu bangsa.Kalau melibatkan kaum sebenarnya telah menyentuh sensitiviti sesuatu kaum itu.Dan kalau menyebut melayu.Surely lah saya dan sebangsa saya sebagai melayu akan terperasan yang macam kami jugak diperkatakan.

:Teringat pulak ayah pernah cakap,Kalau tak dengki bukan melayu:

okey..stops there..see..itu orang dulu dulu cakap..bukan saya yang cakap..memang dari zaman tok kaduk dulu melayu dah diperkatakan..cuma bagi saya,,tak perlu nak rosakkan bangsa melayu.kita pun melayu.dan tak perlu juga nak cakap bangsa lain sebab kita semua manusia.Hidup dalam komuniti yang sama.Cuma cara dan budaya yang membezakan kita kan?jadi ia sepatutnya."biasalah manusia."


soalan kedua
kenapa perkara buruk semua mesti kena melayu..disini ada satu persamaan..
di sebuah sekolah:since i'm a student...huuuuu~
ada seorang pelajar form 4..buat kesalahan but terkantoi lah pulak dengan cikgu disiplin
keesokan pagi di perhimpunan...saya kerat jari cikgu akan cakap.
"semalam waktu saya ronda2...saya ada tertangkap(macam salah penggunaan je kan?)seorang pelajar tingkatan 4..Apa yang nak jadi dengan pelajar tingkatan 4 ni...bla bla bla bla bla..
stops there...pelajar tingkatan 4..kalau nak ikut rekod seorang jer yang buat.betul tak?kenapa disebutkan tingkatan 4...itulah jugak yang jadi pada melayu..bila seorang buat..orang lain pun terkena badi..people talks..takde siapa boleh stops kan

so..tak perlu buat macam tu..tak perlu ingat yang jahat tapi berbakul bakul kebaikan tak di ingat..
so..kita jugak yang perlu tepuk dada dan tanya kenapa...because it all subjective...asalkan sesuai dengan syllibus hidup kan?
tiada siapa yang benar dan tiada siapa yang salah...saya tak cakap saya benar..saya tak cakap jugak anwar hadi salah..

Akal fikiran kita memang dicipta untuk memikirkan sesuatu yang berlainan,,supaya jawapan semua lain2 kan..supaya ada pertukaran idea dalam kehidupan seharian...

maaf kalau ada yang terusik...ini dari sudut pandang saya sahaja~

thats all

wassalam







Older Post . Newer Post

Cutely Made by : Ieka Salju | Cute BG : AtiQah
Owned by : orked
Best View in Google Chrome